Бібліотерапія - стаття Алексейчика

Сторінка: < 1 2 3 4 > цілком

Автор - Алексейчик А. Е. Бібліотерапія // Керівництво по психотерапії / Під ред. Ст. Е. Рожнова. - Т.: Медицина, 1985. - 304 С.-319.

Класична російська література володіє величезними можливостями самого різного впливу і тому відрізняється складністю практичного застосування. Часто доводиться обмежуватися невеликими, маловідомими творами, уникаючи найбільш популярних, враховуючи, що вони раніше вже були прочитані, вивчалися в школі та з ними пов'язані певні асоціації, які доводиться долати.

На відміну від традиційного, шкільного підходу до автора і його тем у творах І. Гончарова, наприклад, пацієнтів більше приваблює краса тихою, ледачою споглядальності життя, так контрастує з метушливої, напруженим життям самого пацієнта. Пацієнтам подобається простота життєвих форм, їх закінченість, стійкість, врівноваженість. Саме такі схильності пацієнта можна використовувати в бібліотерапії. Сучасна зарубіжна белетристика необхідна тим пацієнтам, яким чужа класична література. Особливо корисна література проблемна, критична, що вказує пацієнтові на його помилки, помилки і сприяє їх подоланню.

Критична література і публіцистика дають загальні уявлення про письменників, твори, допомагають краще розібратися в них, відкрити для себе новий зміст, пов'язати літературу з актуальними подіями в особистому та суспільному житті. Публіцистика, наприклад, часто зіставляє ідеалів з реальністю. Для критичної літератури характерні чіткість, наочність відносин до явищ, завдяки чому вона допомагає вибирати не тільки відповідну, але і кращу літературу; допомагає правильніше сприймати явища, позбавляючи від залежності чужих авторитетів.

У нашій практиці ми віддаємо перевагу класичному літературознавства і публіцистиці, які пройшли перевірку часом, довели свою прозорливість і тому надають сильне вплив навіть на вельми недовірливих, розгублених людей, якими є наші пацієнти.

Доречно використовувати і сучасну літературну критику таких авторів, як Ч. Айтматов, Ю. Нагібін, Л. Озеров, В. Розов, В. Солоухін та ін.

Гумористична і сатирична література особливо успішно вчить пацієнтів більш широкого, об'єктивного погляду на себе і інших людей, а також своєрідною психологічної захисту. Суть гумору - виявлення смішних сторін у будь-яких явищах, навіть неприємних і перетворення їх. Гумор дозволяє пацієнтам більш вільно виражати себе у важких ситуаціях самого різноманітного характеру. Може навчити техніці більш досконалого спілкування, наприклад, напівжартома висловлювати прохання, уникаючи тим самим почуття незручності при відмові, давати можливість пожартувати над собою і цим зміцнювати впевненість оточуючих в собі та ін.

Афористическая література містить в собі найбільш яскраві образи, відточені ідеї, нерідко парадоксальні, суперечливі, діалектичні, але завжди досконалі у своїй закінченості, категоричності. Така література нерідко легко засвоюється і застосовується хворими навіть з помітними психічними порушеннями, що допомагає вносити порядок у психічну діяльність, динаміку, якщо відчувається її нестача. Читаючи цю літературу, пацієнт звикає спокійніше ставитися до крайнощів, протиріч, різних життєвих катаклізмів.

Фольклор, казкова література знайомить людей з світоглядом народу. Протягом багатовікового усного існування твори фольклору пройшли особливий відбір. Новому поколінню передавалися лише ті, які брало більшість, і які задовольняли основним психічним потребам людей. Твердженням ідеалів добра, правди, справедливості, простоти, фольклор може стимулювати неспецифічні психотерапевтичні процеси хворих. У більш специфічної терапії його можна використовувати, працюючи з дітьми для усвідомлення ними основних труднощів, проблем, для поліпшення контакту з батьками та ін.

Науково-фантастична література відрізняється від будь-якої іншої виходом за межі звичного, характерні для хвороби, що лякає і в той же час є необхідним для багатьох пацієнтів. Доводячи до крайнощів деякі властивості людини, ситуації, відносини, фантастична література дозволяє краще зрозуміти і прийняти крайності своїх відчуттів, почуттів, потягів, стимулює продуктивну активність пацієнта.

Детектив, пригодницька література займає дуже значне місце в бібліотерапії, завдяки цілому ряду своїх особливостей. Це, мабуть, в першу чергу популярність, дохідливість. У детективі конденсуються, висвічуються повсякденні життєві явища, зазвичай залишаються в тіні. Хворий - та ж жертва, для нього так само конденсуються повсякденні явища. Для бібліотерапії сприятливі наступні особливості: велика увага негативним почуттям, тренування інтуїції, таємничість як спосіб пізнання дійсності, або навіть обов'язок читача підозрювати всіх, викриття романтичного розуміння життя, моралі, порядності, демонстрація того, що за красивим фасадом нерідко ховається бруд і користь. Вона спонукає читача до сміливості, ризику, винахідливості. Все це стосується, природно, тільки гарною, класичної детективної літератури. Як детективну, можна використовувати і мемуарну літературу, видану в шістдесяті роки Воєнвидатом про розвідку часів першої та другої світових воєн.

Ефективна вона при діагностиці, неврозах нав'язливих станів, психопатіях, деяких психозах.

Драматургія на деяких пацієнтів може надавати особливо сильний вплив, завдяки більшій концентрованості дії, наочності. При читанні п'єси пацієнту нерідко легше ототожнити з чинним особою, ніж при читанні роману. П'єса нерідко краще навчає пацієнта діалогу, правилами спілкування. Драматургічний матеріал може виконувати роль лікувального театру. П'єса залишає пацієнту більше свободи для самостійної творчості. Драматургію можна застосовувати для самостійної поведінкової терапії, функціональних тренувань в сім'ї.

Педагогічна література може застосовуватися поряд зі спеціальною науковою літературою - в аспектах тренувань, корекції, формування і розвитку різних якостей, умінь, подолання конкретних труднощів.

Юридична література дає можливість пацієнту розібратися в причинах багатьох видів неправильного поведінки, як його власного, так і оточуючих; оцінити ступінь шкідливості девіантної поведінки.

Найбільш ефективно застосовується в поведінкової терапії, лікуванні невротичних розвитку.

Узкопрофессиональная література може дати дуже пінний матеріал завдяки можливості перенести досвід високого професіоналізму у практичну психологію, побутові ситуації. Досить яскравим прикладом такого впливу на пацієнта може служити практичне застосування "Дипломатичного церемоніалу та протоколу" Дж. Вуд і Ж. Серра, в деяких побутових ситуаціях та відносинах, вивчення сенсу, цінності тих чи інших елементів церемоніалу.

Інша, випадкова література. Іноді в процесі діагностики в книги, що здійснили на пацієнта по тим чи іншим причинам особливо сильне враження, що відносяться до світу захоплень хворого, через які можна особливо ефективно впливати на нього. Зазвичай ми пропонуємо хворому повторно прочитати їх, акцентуючи свою увагу на аспекти, на думку психотерапевта, актуальні для пацієнта через його хворобливого стану.

Методика БТ і библиотерапевтическая рецептура

Методику бібліотерапії можна розділити на кілька етапів.

1. Самопідготовка психотерапевта. Включає в себе складання власної библиотерапевтической рецептури, тобто списків літератури та спеціального ознайомлення з книгами з терапевтичної точки зору. Для початку жанрів повинно бути всього декілька, наприклад: медична література, наукова, сучасна російська белетристика (по 2-5 назв). Тільки з часом рекомендується розширення рецептури за жанрами і кількістю книг. Необхідно скласти для себе короткі анотації з виписками, як на окремі розділи (глави), так і на окремі книги, на окремих авторів, в яких фіксуються найбільш важливі, яскраві теми, думки, проблеми голів, творів, особистісні особливості авторів. На початку це допоможе починаючому библиотерапевту звертати увагу пацієнта на відповідні тексти. А пізніше, коли рецептура з роками розшириться, анотації будуть покращувати орієнтування самого терапевта у всьому багатстві психотерапевтичних засобів. Вкрай бажано всі або більшість книг, які застосовуються в бібліотерапії, мати у власній бібліотеці і в бібліотеці психотерапевтичного кабінету для того, щоб позичати їх пацієнтам, які не мають можливості самостійно знайти цю книгу в силу різних обставин. Цю проблему можна вирішити шляхом ксерокопіювання. Це значно полегшує роботу особливо при необхідності термінового і енергійного впливу. Кормі того, у своїх "библиоаптечных" книгах можна підкреслювати, робити нотатки на полях, що полегшує орієнтацію, зосереджує увагу як психотерапевта, так і хворого.

2. Орієнтування в можливостях бібліотерапії та її жанрів. Проводиться при обстеженні хворого. Під час звичайного клінічного обстеження ми зазвичай ставимо такі додаткові питання: "Назвіть 5 улюблених книг. Які книги справили на Вас в житті найбільше враження? Чому? Які справили на Вас найбільший вплив? Які допомогли? Чому? Які автори, на Вашу думку, найбільш на Вас схожі?".

3. При достатньої орієнтації в діагнозі, особистісних особливостях пацієнта, характер труднощів і перспективність тих чи інших жанрів БТ при складанні плану психотерапевтичного лікування рекомендується для кожного пацієнта про запас скласти список літератури з малою і великою "обоймою книг", навіть якщо ми не впевнені чи бібліотерапія застосовуватися.

Така система дозволяє без додаткових зусиль підключити до лікування БТ, коли з'ясовується недостатність вже застосованих методів. На початку звичайно плануються інформаційні медичні книжки, що підтримують рацпсихотерапию, книги неспецифічної, а потім специфічної бібліотерапії.

4. Введення може бути достатньо науковим так само, як це робилося на початку нашої голови.

5. Система читання. Зазвичай, як показує наш досвід, доцільно починати БТ з медичної, наукової, психологічної літератури. Авторитет медицини і всякої науки у хворих дуже великий і вплив науки як системи знань досить значно, особливо якщо книга займається актуальними для хворого симптомами, темами і приносить одразу ж значний ефект. Це значно полегшує іншим жанрам шлях до пацієнта.

Далі йдуть книги, що пояснюють роль особистості та окремих психічних процесів у хвороби і одужання: Ганнушкин, Лазурський, Обухівський. Потім пізніше підключаються книги, знайомлять зі способами подолання хвороби: С. В. Консторум, керівництво з психотерапії (під ред. Ст. Е. Рожнова), К. І. Платонов.

Сторінка: < 1 2 3 4 > цілком